Menu Sluiten

Op bezoek bij een kasteel

Buitenprogramma basisschool onderbouw

De werkgroep educatie heeft voor scholen een coronaveilig buitenprogramma ontwikkeld waarin kinderen van groep 1 t.e.m. 4 kennis maken met Catharina van Dekema en een paar van haar personeelsleden. En dat in vroegere tijden.

Na aankomst worden de kinderen (basisschool onderbouw) verdeeld in maximaal 5 groepjes onder begeleiding van iemand vanuit school (ouders of leerkrachten).
De groepjes gaan op bezoek bij mevrouw Dekema en een paar van haar personeelsleden:

Op het plaatsje achter het kasteeltje kun je de wasvrouw Aeltsje vinden, druk bezig met de was. De hele dag is ze aan het soppen en wringen om daarna de was op het rek te hangen of op de bleek te leggen. Want een wasmachine hadden ze toen nog niet.
Ook Baukje is er bijna elke dag.  Zij is de schapenhoedster, altijd in de weer met de schapen en hun wol. Vaak kun je haar vinden achter haar spinnewiel. Waar ze draad maakt om te kunnen breien. Wie weet mag je haar wel helpen!
En dan is er natuurlijk Jan, Jan de Tuinman. Jan  is altijd ergens in de tuin aan het werk en hij kan je van alles vertellen over de planten en bomen die op Dekema State groeien. Maar… wat Jan nòg leuker vind, is om een mooi verhaal aan jullie te vertellen. Vraag maar eens of hij tijd heeft voor een verhaal.
Gepke is te vinden bij de bijen en de kippen. Zij is altijd druk bezig met het voeren en verzorgen van de dieren. Ook maakt ze honing en zoekt ze elke dag de eitjes die de kippen leggen. Misschien vinden jullie ook wel een ei!
Als je geluk hebt zie je de deftige mevrouw Catharina van Dekema. Zij is graag in de tuin. Vaak hoor je haar daar zingen. Ook danst ze graag. Ze oefent dan de danspassen voor het bal. Dat doet ze natuurlijk heel deftig.

De begeleiding is op het hele terrein verantwoordelijk voor het groepje. De begeleiders moeten de 1,5 m. afstand tot de andere volwassenen in acht nemen.
Zowel kinderen als begeleiding moeten zich kleden naar de weersverwachting, omdat het hele programma buiten plaats vindt. Dus goed warm aankleden bij koud weer.
Voor de begeleiders wordt een plattegrondje gemaakt met daarop de namen van de verschillende personages met daarbij een nummer. Elk groepje/elke begeleider krijgt een eigen nummer/naam en loopt bij het luiden van de bel naar een volgend personage zodat er een soort circuit wordt afgelegd.